søndag 18. august 2013

Monsterfasade i via Gregoriana


Den monstergapende hovedinngangen til Palazzo Zuccari flankert av et monstervindu på hver side, er verdt å få med seg, hvis du er i nærheten av Piazza Trinità dei Monti. Palasset ligger i via Gregoriana 30, rett til høyre når du kommer opp Scalinata di Spagna eller Spansketrappen


Inngangsdøren til Palazzo Zuccari (Foto: Marianne/Mitt Roma)



Den manieristiske arkitekten og maleren Frederico Zuccari kjøpte eiendommen i 1590. Her ville han bygge sitt eget studio, men ruinerte seg nesten på prosjektet og døde i 1609. Zuccari tegnet selv palassets fasade og brukte manieristiske elementer med uortodokse arkitektoniske detaljer. Manierismen oppstod rundt 1520 og eksisterte parallelt med senrenessansen. Dette var en reaksjon mot høyrenessansens vekt på harmoni, symmetri og balanse. 




Orcus "Munn" en av mange monsterskulpturer i Bomarzo-parken (foto: via)


Zuccari var også påvirket av monsterstilen i Bomarzo-parken eller parco dei mostri, like ved Viterbro nord for Roma. 



Fasaden til Palazzo Zuccari (Foto: Marianne/Mitt Roma)


I dag huser palasset det tyske Biblioteca Hertziana som har spesialisert seg innen kunsthistorie. Biblioteket inneholder ca 270.000 kunstbøker, men er dessverre bare åpent for forskere. Fasaden derimot kan studeres hele døgnet......... 



Inngangsdøren til Biblioteca Hertziana (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Monstervindu (Foto: Marianne/Mitt Roma)

Via Gregoriana (Foto: Marianne/mitt Roma)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar