lørdag 24. desember 2016

Mitt Romas julekalender

Tjuefjerde desember

I oktober måtte jeg stå i en irriterende lang kø for å kjøpe billett til Forum Romanum, helt unødvendig hvis man er litt planlagt! Jeg måtte få med meg utstillingen i Forums første kristne kirke, Santa Maria Antiqua, fra 500-tallet. Kirken ble bygget inn i noen bygg fra Domitians tid, kanskje en vestibyle eller et vaktrom rett ved gangveien opp til Palatinen. Dette er en perle som nå er åpnet for publikum etter mange års restaureringer. Kort fortalt en kirke som ble forlatt antakelig etter jordskjelvet i 847, så forsvant den og ble glemt. For så å bli gjenoppdaget i 1901, da man tok vekk middelalderkirken som var bygget oppå ruinene av den gamle, og deretter ble kirken studert og restaurert i åresvis. 

Det unike med denne kirken er freskene i italiensk og bysantinsk stil, malt lag på lag over flere hundre år, men mesteparten av det vi ser i dag er fra 6-700-tallet. Og akkurat det er unikt, fordi under ikonoklasmen "billedforbudet", ble det ikke skapt nye religiøse bilder og den eksisterende kirkekunsten ble ødelagt. Dermed er disse freskene blant de få som er igjen! Les om kirken her

Med bilder av disse unike freskene fra Santa Maria Antiqua ønsker Mitt Roma alle sine lesere en riktig GOD JUL - BUON NATALE!  

Freskene i Santa Maria Antiqua - alle foto Marianne/Mitt Roma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar